همه فایل

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

همه فایل

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

تحقیق فرصتها و تهدیدهای اقتصاد ایران

تحقیق فرصتها و تهدیدهای اقتصاد ایران
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل docx
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
تحقیق فرصتها و تهدیدهای اقتصاد ایران

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

تحقیق فرصتها و تهدیدهای اقتصاد ایران

بررسی ویژگیهای اقتصاد ایران از نگاه کلان نگری و بررسی ساختار دیوان سالاری دولتی ، همچنین آثار افزایش جمعیت و چگونگی هزینه کردن درآمدهای نفتی و قدرت خرید آن محورهای سخنرانی آقای دکتر محمدحسین ادیب یک صاحب نظر اقتصادی بودکه به تازگی در خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی ایراد شد.
وی که عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان است در آغاز سخنان خود به فرصتها و تهدیدهای بخش صنعت در اقتصاد 5سال آینده کشور اشاره کرد و افزود: پیش از ورود به بحث اصلی ، بررسی چند ویژگی از اقتصاد کلان ایران ضروری به نظر می رسد.همان طور که می دانید ما دارای نوعی بوروکراسی دولتی هستیم که کار یک نفر را به چهارنفر سپرده است و کاری را که بخش خصوصی مثلا با یکهزار تومان انجام می دهد، این نوع بوروکراسی به سه هزار تومان انجام می دهد. وی افزود: تا سال 1350، سالیانه تعدادیک میلیون تولد در ایران ثبت می شد. اما این تعداد افزایش می یابد و در سال 58 به دومیلیون تولد در سال رسید، این فرایند برای مدت ده سال تداوم داشت . از سال 68 تعدادمتولدین بطور سالانه کاهش می یابد، طوری که در سال 1373 تعداد متولدین ثبت شده یک میلیون و دویست هزار نفر اعلام شد که تقریبا تا سال جاری ادامه یافته و این به معنای نوعی ثبات جمعیتی در کشورمان است .
اما اولین طلایه داران موج ده ساله "58-68"، در فروردین ماه امسال ، 20 سالگی خودرا پشت سر گذاردند. این جمعیت 20ساله از حالا به بعد به دنبال فرصت اشتغال هستند.به عبارت دیگر در برش 10 سال آینده ده تا دومیلیون نفر قرار است وارد بازار کار شوند واگر در شاکله برنامه سوم بیندیشیم ، در برش پنجسال آینده 5 تا دومیلیون یا 10 میلیون نفروارد بازار کار خواهندشد.
آمار بانک مرکزی حاکی است که سال گذشته تعداد 340 هزار اشتغال در کشور ایجادشده است . خوب ، اگر ما با این بضاعتی که سال گذشته حرکت کردیم قصد داشته باشیم پنج سال آینده را نیز ادامه دهیم پس 5 تا 340 هزار اشتغال یعنی یک میلیون و 700 هزارشغل ایجاد خواهدشد. اما گفته شد تعداد 10 میلیون نفر قرار است ظرف 5 سال آینده وارد بازار کار شوند. اختلاف این دو حدود 8 میلیون است . و این مطلبی است که آقای خاتمی در سخنرانی تبریز به آن اشاره کردند که گفتند، "لشکر بیکاران در راه است ". دراصطلاح جامعه شناختی به لشکر بیکاران ، لشکر اغتشاش نیز گفته می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.